Vitaliteit wegwijzer
aug 28

Stress op de werkvloer

werkstress“Er zijn vier uren voorbij gevlogen en de stapel op mijn bureau lijkt alleen maar te groeien in plaats van af te nemen. Ik kan me niet meer focussen. Hoe krijg ik dit ooit allemaal weg gewerkt? Nadat ik nog een tijd heb overgewerkt rijd ik naar huis. Ik heb de kracht en energie niet meer om te gaan koken dus wordt het weer wat afhalen. Thuis schieten regelmatig gedachten over het werk door mijn hoofd. Nadat ik moeilijk in slaap ben gekomen wordt ik steevast na 4 uurtjes slapen alweer wakker. De slaap krijg ik niet meer te pakken. Een aantal uurtjes later zit ik moe in mijn auto richting het werk. Hoe lang ga ik dit nog volhouden?”

Heeft een werknemer je dit ooit verteld? Of heb je dit weleens gehoord door de wandelgangen. Let dan op, dit is een belangrijk signaal! Veel organisaties hebben te maken met werkstress. Het feit is dan ook dat stress beroepsziekte nr 1 is in Nederland. Binnen organisaties hebben gemiddeld 1 op de 3 ziektenverzuimen te maken met werkstress. Dat is niet gek als je bedenkt welke gevolgen het langdurig aanhouden van een te hoge mate van werkstress met zich meebrengt.

Laten we voorop stellen dat stress niet altijd slecht hoeft te zijn. Sterker nog; een bepaalde mate van stress is goed voor de mens. Het zorgt voor focus, uitdaging en betere prestaties op de werkvloer. Maar het langdurig aanhouden van te veel stress heeft uiteraard een averechts effect. Ons lichaam raakt uitgeput wanneer werkstress langere tijd blijft aanhouden. Het is lastig om hier van te herstellen, zelfs als we besluiten een aantal dagen rust te nemen. Welke gevolgen brengt langdurige stress op de werkvloer met zich mee? Hieronder een overzicht van de meestvoorkomende gevolgen (bron: arbografimedia.nl):

  • Psychische klachten; overspannenheid, depressies, burnout
  • Meer kans op arbeidsongevallen; aanhoudende stress vergroot de kans op fouten.
  • Grotere kans dat werknemers zullen vertrekken wanneer de mate van stress te hoog is en de situatie uitzichtloos lijkt.
  • Mindere motivatie en daardoor een lagere productiviteit
  • Gespannen werksfeer, de onderlinge betrokkenheid wordt minder.
  • Minder klantvriendelijkheid doordat werknemers de puf er niet meer voor hebben correct te handelen.

De verantwoordelijkheid om tijdig aan de bel te trekken ligt deels bij de werknemers. Toch gebeurd dit in de praktijk niet altijd omdat het onderwerp werkstress gevoelig ligt. De drempel om naar de werkgever te stappen is vaak te hoog. Als werkgever is het dus ook jouw verantwoordelijkheid om een oogje in het zeil te houden. Want zoals het gezegde luidt; voorkomen is beter dan genezen. Zeker in het geval van werkstress.

In ons volgende artikel zullen we je handvatten geven hoe stress op de werkvloer voorkomen kan worden.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten